Recensionscitat – Djävulen hjälpte mig

Två månader har gått sedan Djävulen hjälpte mig släpptes. Sedan dess har det blivit en del recensioner. Tänkte dela med mig av russinen i kakan, dvs de allra bästa recensionscitaten. (finns även på Bokförlaget Forums hemsida).

”En av veckans favoriter … Ett otäckt triangeldrama som ökar allmänbildningen och fascinationen för händelsen i slutet av 1800-talet” Metro

”Det här är en mycket välskriven bok. Prosan är vacker och omsorgsfull, detaljerna skapar en tydlig bild av varje skeende och närvaron är bitvis nästan outhärdlig.” Norra Skåne

”Eriksson förmår att göra de historiska människorna verkliga, om än i en personlig tolkning. Trots att vi vet hur det går, att Anna Månsdotter var den sista kvinnan som avrättades i Sverige, är ”Djävulen hjälpte mig” en spännande, rakt berättad bok.” Kristianstadsbladet

”De fiktiva dialogerna respektive skildringar av de inblandades tankar visar på en stor psykologisk insikt./…/En ovanlig bok, välskriven, tänkvärd och läsvärd.” Ölandsbladet

Dramatiseringen av den historiska händelsen blir en roman som är över förväntan lyckad. För vilket drama det blir. Jag biter nästan på naglarna. /…/ Och när historien berättas på det sätt som görs här, så tror jag att många kan få stort utbyte av boken. Även de som inte gillar att läsa om mord. För det är en bra roman som innehåller de ingredienser som gör en historia intressant: starka känslor och intressanta karaktärer. Betyg 5/5. ”Litteraturmagazinet

”Den onekligen fascinerande men samtidigt så outsägligt sorgliga och sjaskiga berättelsen om Yngsjömordet bidrar naturligtvis med sin egen inneboende dramatik, men ändå måste Djävulen hjälpte mig ses som en spänningsroman i egen rätt, ett självständigt litterärt alster som ger löften om en intressant framtid för författaren Caroline Eriksson.
Nättidningen ALBA

”Jag blir riktigt imponerad av skönlitterära debutanten Caroline Eriksson, hon lyckas göra det obegripliga begripligt. Inte försvarbart men trovärdigt, utan att göra någon av personerna till ett karikatyrmonster. Det är minst sagt beundransvärt och den här boken kommer att vinna priser, tro mig. Det är bara juni men redan nu vill jag kora årets bästa svenska deckare: DJÄVULEN HJÄLPTE MIG.” Bokfetischist

”Eriksson målar upp karaktärerna skickligt, ingenting är svart eller vitt. Förövaren är offer och offret är förövare. Särskilt mycket tycker jag om skildringen av Anna Månsdotter som är komplex och beskriver en person som är både skör och stark på samma gång … Jag rekommenderar verkligen den här boken som både ger en spännande berättelse, är välskriven och även skildrar en inte alltför avlägsen tid i Sverige. Kan nämna att jag redan lånat ut min bok!” Med näsan i en bok

”Caroline Erikssons romandebut är gripande och väldigt obehaglig. /…/ Eriksson bygger skickligt upp stämningen av en nalkande katastrof. Jag känner starkt för karaktärerna. De är mänskliga, ingen är endast ond eller endast god. Eriksson beskriver förbrytaren som ett före detta offer, och boken är en berättelse om hur utnyttjande och manipulation kan få människor att göra hemska saker mot varandra.” Bibliophilia